کد مطلب:3469
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
از كجا بفهميم كه خوابمان رؤياي صادق يا كاذب است؟
پرسشگر محترم! از آن جا كه علم تعبير خواب تحصيلي نيست; بلكه علمي، خدادادي و افاضاتي ميباشد و به برخي افراد، تحت شرايط ويژهاي داده ميشود، به همين خاطر تعبير خواب و تشخيص صادق يا كاذب بودن آن از عهده هر كسي بر نميآيد.
افزون بر آنچه گذشت، برخي افراد معيارهايي را براي رؤياهاي صادق يا كاذب ديدهاند و اين عده حقيقت رؤيا را به دو بخش تقسيم كردهاند. الف )تفسير علمي از خواب، كه براي خواب و رؤيا علتهاي مختلف ذكر كرده و آنها را توجيه علمي كردهاند.
ب) تفسير روحي; بر اين اساس خوابها را به چند قسم تقسيم كردهاند:
1. خوابهاي مربوط به گذشته زندگي و اميال و آرزوها كه بخش مهمي از خوابهاي انسان را تشكيل ميدهد.
2. خوابهاي پريشان و نامفهوم كه معلول فعاليت توهّم و خيال است.
3. خوابهايي كه مربوط به آينده است و از آن گواهي ميدهد.
اين عده معتقدند خوابهايي كه مربوط به زندگي گذشته و جان گرفتن و تجسم صحنههايي كه انسان در طول زندگي خود ديده است، تعبير خاصي ندارد، همچنين خوابهاي پريشان كه نتيجه افكار پريشان يا تب و هذيان و كسالت جسمي و روحي ميباشد، نيز تعبير خاصي نسبت به مسائل آينده زندگي نميتواند داشته باشد.
خوابهاي مربوط به آينده نيز داراي دو شعبه است، قسمتي خوابهاي صريح و روشن ميباشند كه نياز به تعبير ندارند و گاهي با كمترين تفاوتي با نهايت تعجب، در آينده دور يانزديك تحقق ميپذيرد، ميباشد.
دوم خوابهايي است كه در عين حكايت از حوادث آينده بر اثر عوامل خاص ذهني و روحي تغيير شكل يافته و نيازمند به تعبير است كه براي هر كدام از اين خوابها نمونههايي در قرآن كريم آمده است.
بنابراين، برخي از خوابها و رؤياها قابل تعبير و حكايتگر حوادث در آينده هستند. و همان طور كه گذشت برخي توانايي تعبير خواب را دارند و با استفاده از اين علم افاضاتي خواب را تعبير ميكنند.
همچنين براي تشخيص رؤياي صادق، شرايط و عواملي ذكر كردهاند كه به برخي از آنها اشاره شد.( براي آگاهي بيشتر به تعبير خواب و شرايط و عوامل رؤياي صادق، به كتاب تعبير خواب ابن سيرين رجوع كنيد / ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 9، ص 311ـ319، دارالكتب الاسلامية، تهران / الميزان في تفسير القرآن، علامه طباطبايي;، ج 11، ص 82ـ122، دارالكتب الاسلامية، تهران. )
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.